Ce nu citesc
Si pe tema asta a fost o ancheta in „Cotidianul”. Profesionisti ai cititului ziceau ce refuza ei sa bage in tartacuta: unii SF, altii Coelho, altii Dinu Sararu, fiecare cu pata lui pe creier. La mine e mult mai simplu, nu ma obliga nimeni sa citesc nimic, asa ca pot sa-mi permit sa refuz orice.
· best-seller-uri, in general. Adica nu literatura de sprit, de vacanta, de „timp liber”. Nu ca nasu’ meu ar fi asa de sus ca nu-l poate atinge Dan Brown, da’ pur si simplu nu pot. Am incercat de citeva ori in ultimul timp si mi se incetoseaza ochii, mi se destind muschii, casc cu zgomot, alunec din fotoliu, pisoiu’ vine fericit si se instaleaza in bratele mele ca in pat si-ntr-un sfert de ora sforaim amindoi foarte fericiti. Ca sa nu fiu nedreapta, Coelho a mers totusi de 3 ori
, iar de Harry Potter nu mai spun, sint fan. Cind o sa apara si ultimul volum o sa scriu certamente (dar nu merg asa de departe s-o implor pe Rowling sa nu-l omoare pe Harry, ca Stephen King!
). Apropo, am primit un mail despre un roman de Colin Falconer , Frumoasa mea spioana, a carui actiune se petrece in 1940 la Bucuresti. In caz ca va intereseaza genul: link. Interesant de vazut cum se vede acolo Romania. Dati-mi de stire daca cititi cartea, sint curioasa, dar nu intr-atit incit sa pun osul la munca ![]()
· carti de fite (da, cred cu tarie ca exista asa ceva). Aia despre ingeri a lui Plesu, de exemplu. Sau nu stiu ce volum colectiv omagial despre Gellu Naum… btw, nu mai suport sa aud de Gellu Naum, a ajuns „Nichita” al vremurilor noastre!
· ample bucati din literatura romana. Eminescu, „Nichita”, orice tip de pasunist (vai, romanele cu tarani minunati, ce plictiseala!) debutante in poezie dezinhibate total, chestii de dinainte de 1900, multi eseisti, critici literari etc. etc. Din pacate, m-au traumatizat rau in liceu cu lit rom, m-au innebunit de-a binelea. La un moment dat nu suportam sa citesc nimic de vreun roman, dar chiar nimic. Intre timp mi-am revenit, m-am „maturizat”, numai ca sechele tot au ramas… Gasisem la humanist o insemnare interesanta in care se propunea inlocuirea orelor de „literatura romana” din liceu cu ore de „literatura” pur si simplu. In fine, treaba e nebuloasa, depinde care e scopul pentru care se preda literatura in liceu… eu cred ca se preda in cu totul alte scopuri decit cele pentru care se scrie literatura! Pentru formarea „constiintei nationale”, pentru „formarea caracterului”, dracu’ stie! Pe de alta parte, decit sa distruga profii si placerea omului de a citi literatura in general… mai bine asa, sa distruga ei numai p’aia autohtona, s-o lase sa traiasca p’ailalta…
· poezie internationala de ultima ora (aici cu regret, dar nu ma pot inhama la o asemenea munca! informatiile sint destul de greu de „cernut”, nu exista nici o garantie ca „cern” eu cum trebuie etc. etc.)
· si, evident, multe altele ![]()
La un moment dat o sa scriu si ce nu citesc desi ar trebui, dar nu ma tin neuronii
PS. Am incheiat sondajul cu cine credeti ca v-ar salva de la inec. A cistigat lejer Analfabetu’ (44,44%), Kant a luat o bataie zdravana (18,52%). Ce m-a surprins la rezultatele astea e ca multi au luat treaba in serios si ca doar 37,04 % au ales raspunsul bascalios! Nu stiu citi au raspuns, n-am de unde sa deduc, din pacate, eram tare curioasa… Deocamdata nu mi-a venit alta idee de sondaj… Daca are cineva sugestii, ur welcome.
PPS. Am muncit din greu sa-mi fac un blogroll si cind sa-l pun la vedere… ciuciu! Nu poci penca sa pun nimic in zona laterala! Cine stie cum se face, plz, help!
Articole (RSS)
Comentarii (RSS)
28 octombrie 2007 la 9:54 pm
de citit vad ca nu citesti dar le stii bine cartile astea, best selluri, sa nu creada lumea altceva…oricum daca ai citit Coielio de 3 ori esti “tare” !!
28 octombrie 2007 la 9:54 pm
da, patryk, asa e unii, mai timpiti, ei citeste si coielio si nu le crapa obrazu! nu putem fi toti patapievici, vai, ce trist!
28 octombrie 2007 la 9:55 pm
slava domnului ca nu sintem toti patapievici…
28 octombrie 2007 la 9:56 pm
Tot din acelasi motiv nu citesc nici eu Dan Brown, desi s-ar putea sa imi placa daca m-as apuca totusi sa citesc
). Subscriu la Coelho si HP. Nu-s chiar fan Rawling dar am citit toate volumele pana acum. Cat despre moartea personajului respectiv… E oarecum logica de vreme ce este legat de Voldemort. Ori mor amandoi, ori traiesc amandoi.
Desi stiu pe cineva care o sa protesteze in mod sigur: da’ e carte pentru copiiiiiiiiiiiiiii, nu trebuie sa se termine asaaa!
28 octombrie 2007 la 9:56 pm
ba da repede v-ati atacat…mi se pare doar putin belicos sa te lauzi ca tu nu citesti carti de duzina si sa mai dai si exemple de carti pe care le citesti, supriza, dintre cartile de duzina!!
Parerea mea…si apropos, nu citesc Patapievici! (de unde si pana unde?!)
28 octombrie 2007 la 9:57 pm
da, belicos rau!
28 octombrie 2007 la 9:58 pm
Ce insemnare*oglinda…. frichi. La fel de traumatizat in liceu, ramas apoi cu acelasi reflex de respingere a oricarui autor roman. Cine m-a scos din episodul ala? Pai… poate o sa rideti. Romania Literara. Care m-a trimis discret catre tirgovisteni. Jurnalele lor, ale lui Mircea Horia Simionescu si Costache Olareanu au facut minuni, au actionat ca un pansament gastric… Am ramas cu o mare iubire pentru ei. Si apoi am descoperit alti autori romani pe care i-am indragit. Uite, imi e dor acum de o carte de Bedros Horasangian. Chiar si asa nu am putut cobori pina acum sub 1940. Asta e.
Apoi si eu sustin acelasi drac. Sa se scoata mama dracului literatura romana din scoala. Sa se faca literatura universala, in care sa intre si, hai sa zicem, 14-15 autori romani. Pai daca as avea de ales sa i-l pun plodului meu in brate pe iubitul meu Llosa sau pe Calinescu… nu e clar ce e de ales? Iar “patriotismul literar” ma face sa vomit…
Aaaa… si evident ca-mi place Harry Potter. Si Plesneala sigur nu e rau. O sa vedeti ca am dreptate in ultimul volum
28 octombrie 2007 la 9:58 pm
daaaa, buni mhs si olareanu!
tare-as vrea sa ai dreptate cu plesneala
28 octombrie 2007 la 9:59 pm
felicitari, luciat! eu am rezistat doar la un coelho si jumatate. ce inseamna sa fii mai tinar!
)
) pina atunci era instructiv, ca invatam neologisme de la el.
hai sa fim seriosi: e doar un salahor al literaturii. cauti in el sute de pagini cite o sclipire si n-o gasesti. sint prost?
si nici pe pata nu-l mai citesc cam de imediat dupa ce a devenit un kirkegaard al romaniei. sau viceversa.
eu zic sa ramina in scoala doar literatura romana. asa sint sanse sa se mai bucure lumea macar de literatura de aiurea. desi, s-o recunoastem, citeodata romanii nostri slabi sint mai buni decit vedetele lor. de exemplu, eu nu l-as fi publicat nici decedat pe martin page in colectia aia de la polirom, daca era un june roman. ca omu s-a hotarit sa devina prost si chiar i-a reusit.
iar intre calinescu si llosa eu il prefer pe calinescu. in afara de matusa julia, llosa mi s-a parut intotdeauna greoi si plicticos si profesoral. da’ zice lumea ca el e mai bun fiindca e strain, nu?
28 octombrie 2007 la 10:00 pm
vic, o sa rizi, da cu Llosa risc sa ma apropii de parerea ta
alfel nu stiu zau
numai ca mai astept, n-am citit decit vreo 3…
matusa Julia – de dragu cartii aleia io i-as ierta orce lu Llosa, zau
si orisicit, compari tu Bietu Ioanide cu Matusa?!
colectia aia de la polirom are gaurile ei (eu n-am servit page si nici nu cred c-o sa servesc)
am rezistat 3 coelho finca 3 am loat, deodat’, dintr-o libr si n-aveam alceva la indemina
si de la pata am aflat ca obvios e si in lb rom, io saraca cu duhu credeam ca e numa obvious in engl!
om fi frati astrali?
))
28 octombrie 2007 la 10:01 pm
pai, luciat, pe linga Matusa pune Sarbatoarea Tapului si Orasul si ciinii. Si umorul nebun din aventurile politiste ale jandarmului Lituma.
28 octombrie 2007 la 10:01 pm
Eu de la Llosa am citit doar Orasul si cainii si mi-a placut foarte mult. Mi se pare ca a creat acolo o arhitectura foarte ingenioasa si imprevizibila, s-a jucat cu vocile si cu actiunea, cu unele intamplari receptate diferit de fiecare personaj in parte, in functie de propria sa subiectivitate, de aproape ca ajungi sa dai dreptate fiecaruia
.
In alta ordine de idei… Treaba cu studiul literaturii in scoala, fie ea romana sau universala, e destul de alunecoasa. In general, ceea ce e obligatoriu cam provoaca o reactie de respingere, mai ales daca e vorba de “tocit” la materia respectiva. Tin minte ca, in liceu fiind si cochetand cu scrisul, una dintre cele mai mari “blesteme” pe care le-am primit a fost: vedea-te-as in manualul de literatura.
28 octombrie 2007 la 10:02 pm
ha ha tare faza cu Llosa si nenea Calinescu, comparatia adicatalea
si chiar exista fani HP adulti pe bune?
28 octombrie 2007 la 10:03 pm
In Sarbatoarea Tapului geniul pervers al lui Llosa mi se pare absolut incintator. Modul in care iti prezinta dictatorul in prima parte a cartii, cum ii auzi visurile, gindurile, cum ii vezi framantarile de grija poporului sau… Iti devine simpatic, parca il intelegi, il compatimesti pentru singuratatea sa… si apoi perspectiva se schimba si te trezesti intr-o cu totul alta realitate. Exceptionala carte.
28 octombrie 2007 la 10:04 pm
17.08.06 18:33:53
HP scrie pe mine si nu e vorba de producatorii de imprimante…
puck… recunosc.
desi am regretul ca dupa volumul 3 *cel mai bun) calitatea a scazut invers proportional cu numarul de pagini pe volum.
P.S. – Hmm… bine, acum depinde ce intelegi tu prin adult
28 octombrie 2007 la 10:05 pm
17.08.06 22:37:53
drace, mai intep si eu . o prietena veche si buna care mi-a pus o carte de capatai in brate si careia ii sunt recunoscatoare , asa, unde voiam sa ajung, era fan HP si m-a certat: cum, adicatu ti-ai pierdut sufletul de copil? eh , nu:)) dar ce puteam sa ii mai zic
luciat, daca ai folosit chestia de la weblog cu blogroll-ul cred ca trebuie doar sa bifezi ca sa apara. daca nu, o faci manual, link cu link in ‘administreaza sectiuena laterala’
28 octombrie 2007 la 10:05 pm
17.08.06 22:40:38
pardon, ‘modifica sectiunea laterala’
28 octombrie 2007 la 10:06 pm
18.08.06 11:23:37
io’s de vina cu sugestia cu literatura in general, in locu’ literaturii romane, cred (humanist.roua.org/2006/08/12/16-ani/);
foiam sa zic ca’i suficient sa’i pomenesti pe autorii din lumea intreaga, si o atitutdine, idee, stil, ce’au adus ei pe lume; nu cum si cand au fost adusi pe lume si cum bunica lu’ Fanus Neagu avea un mileu cand Fanus a inghitit o floare de plastic.
28 octombrie 2007 la 10:07 pm
18.08.06 11:24:47
pardon, linku’ corect e asta: humanist.roua.org/2006/08/12/16-ani/
28 octombrie 2007 la 10:08 pm
18.08.06 12:26:03
)))))))
@luciat: soro astrala, de cind te cautam! am fost in toate telenovelele si nu erai nicaieri!
ai dreptate ca egoproza are gauri, de fapt un svaiter cu foarte putine plinuri, da’ martin page ala chiar e prost.
mea culpa daca sarbatoarea tapului o fi vreo carte geniala. eu n-am mai ajuns pina acolo. si, pe bune, nu mi-a placut lituma de nici o culoare.
cind am citit prima data intrebarea “exista fani HP adulti pe bune”, am crezut ca e vorba de horia patapievici.
pe bune. abia dupa o adinca reflectie mi-am dat seama ca lipseste “r”-ul.
)
28 octombrie 2007 la 10:08 pm
18.08.06 13:45:25
nu stiu cum mai e acum in licee, eu am apucat si niste literatura universala doar fiindca eram intr-o clasa de profil filologic… si desigur numai la modul clasic si cu vesnica intrebare: “si ce carti ai mai citit?”, adica cine chiar avea cititul in sange citea; cine nu, o scalda sau citea silit de anumite imprejurari…
28 octombrie 2007 la 10:09 pm
18.08.06 17:07:47
la noi era diriga de literatura si in orele de universala tot rebreanu faceam
acum intelegeti de ce-am ajuns in halul asta?
28 octombrie 2007 la 10:10 pm
18.08.06 17:15:13
)) (adica zimbete la toata lumea)
)
borg, pun linku miine… sint terminata de obosita si mai e de vopsit prin casa (dupa aventuri cu mochete si geamuri pe care nu vreti sa le stiti, va asigur
aa, uitasem ca scirtiie usa de la camera asta… paaa, ma duc sa-l mai bat la cap pe mester…
28 octombrie 2007 la 10:11 pm
18.08.06 17:26:44
)
ba eu vreau sa stiu aventurile cu mochete si geamuri.
hai, mai ziceti si altii la fel, ca sa ni le povesteasca.
28 octombrie 2007 la 10:11 pm
18.08.06 18:36:55
vrem sa stim tot despre mochete si geamuri. si apoi despre pisici.
28 octombrie 2007 la 10:12 pm
19.08.06 10:16:46
am o prietena in a carei pareri ma incred, e inteligenta si foarte autentica si e si scriitoare pe deasupra. de cativa ani ma roaga sa citesc hp. dar am o problema cu faptul ca a fost atat de mediatizata si nu pot.
sa cumparam domeniul asta de web:
ingeri_de_fitze dot ro
si sa i-l vindem lui plesu sa isi faca si el pagina de web, hihihi.
28 octombrie 2007 la 10:13 pm
19.08.06 10:34:29
ale carei pareri, pardon. am luat-o prea de dimineata cu blogu:)
28 octombrie 2007 la 10:14 pm
19.08.06 13:07:51
)
cotizez si eu pentru domeniul ingeri_de_fitze, da’ sa fie impachetat frumos, cu funda in forma de aripa, cind i-l dam
28 octombrie 2007 la 10:14 pm
19.08.06 17:48:15
Ce aveti cu Plesu ca scrie bine. Chestia cu ingerii a fost o joaca (dupa propria lui declaratie) pe care cititorii de fite au transformat-o intr-o lectura de fite. Iar HP scrie de asemenea bine cu conditia sa-i umpli corect cartusele.
28 octombrie 2007 la 10:15 pm
20.08.06 12:40:28
Glyf, defineste “bine”.
28 octombrie 2007 la 10:16 pm
20.08.06 18:08:53
eu personal n-am nimic cu Plesu. serios. n-am citit nimic de el.
28 octombrie 2007 la 10:17 pm
20.08.06 18:39:18
yo am facut ore de lit univ f misto, nu ne obliga dekat “sa citim”, ceea ce mie imi placea..inclusiv Llosa, desi eu am ramas traumatizata de “Elogiu mamei vitrige” si mi-a fost greu cu “Matusa”…coelho am citit si eu duar 3, da de imprumut, nu mise parea normal sa dau banii pe asa cva..ah si pe Plesu l-am primit kdou, spre marea mea nerusinare n-am putut sa-l termin
28 octombrie 2007 la 10:17 pm
22.08.06 13:03:14
)))
bravo, luciat, asa te vreau. impartiala
28 octombrie 2007 la 10:18 pm
22.08.06 16:16:25
))
asta e, io daca n-am citit spun!
28 octombrie 2007 la 10:19 pm
28.08.06 22:36:32
daca stau bine sa ma gandesc, “Ion” chiar e un roman bine scris.
pai nu trebuia fratilor sa cititi deloc literatura romana in liceu, citeati atunci alde “Lituma”, “Casa verde” si “Istoria lui Mayta”, luati 6 la bac, dar n-ar fi contat, acum ati fi fost cu mintea deschisa pentru o portie de Rebreanu sau G. Calinescu
28 octombrie 2007 la 10:20 pm
22.02.07 13:00:14
“Aia despre ingeri a lui Plesu”, in opinia mea, e o carte pe care daca STII cum sa o citesti, e plina de invataminte spirituale… dar pt ca a “cazut” in maini gresite, poate ca a ajuns o carte “de fitze”, care da bine in biblioteca si e misto sa te dai mare ca ai citit-o. Ma repet, daca stii CUM sa o citesti, e o carte minunata… chiar nu am putut sa ma abtin de la acest comentariu… parerea mea, hâc!