Topul lui Puck
Puck vrea sa faca un fel de Top 5 romane romanesti. De fapt Cel mai, cea mai…buna carte romaneasca de fictiune? Pe mine ma depaseste. Din pacate, din cauza scolii, mult timp am urit cu inversunare literatura romana, asa se face ca am citit mult prea putin din ea si mi-au ramas multe goluri pe care acum o sa trebuiasca sa ma chinuiesc serios sa le umplu. M-am gindit cum as putea totusi sa aleg cinci romane… poate sa fie cite unul pentru fiecare dintre virstele omului… Daca ar fi sa recomand un roman unui strain care printr-un miracol stie romaneste, probabil ca i-as recomanda cam asa:
unui copil: Cezar Petrescu, Fram, ursul polar (am adorat cartea asta cind eram mica)
unui adolescent: Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop (da, si mie mi-a placut La Medeleni…)
unui tinar: Mircea Cartarescu, Orbitor (numai bun pentru un tinar care vrea sa citeasca lucruri uimitoare)
unui matur: T.O. Bobe, Cum mi-am petrecut vacanta de vara (presupunind ca maturitatea inseamna si aprecierea lucrului bine facut, e virsta la care iti dai seama ca asa ceva nu se gaseste pe toate drumurile)
unui batrin: Duiliu Zamfirescu, romanele din ciclul Comanestenilor – Viata la tara, Tanase Scatiu, In razboi, Indreptari, Anna (o incintare cind ai inteles ca va veni o zi in care un elev va spune ca Shakespeare a trait cindva intre secolele 13 si 20 si profesorul ii va pune un 7 pentru aproximare corecta)
Mergeti la Paper Ants ca sa vedeti si alte optiuni si eventual sa le adaugati pe ale voastre.
Dupa care, poate vreti sa daruiti carti unei scoli de la tara.
Articole (RSS)
Comentarii (RSS)
20 octombrie 2006 la 8:36 am
de acord cu tine (in sensul ca nu am obiectii, nu ca astea ar fi neaparat si preferintele mele), dar, circotas cum ma stii, nu ma pot abtine sa nu comentez. cred ca alegera ta e ok pentru cei din generatia ta si a mea. ma gindesc insa ca, poate, batrinii strainezilor au alta virsta literara (si culturala, in general) decit batrinii nostri. copiii lor si ai nostri fac parte, cu siguranta, cam din acelasi timp, dar imi amintesc ca am avzut-o la tv pe dana razboiu spunind ca a fost sa citeasca povesti unor copii de la o gradinita si ca aia au fost dezamagiti de alegerile ei (nu mai tin minte exact, dar ar fi fost cam aceleasi cu ale noastre) pentru ca ei asteptau ceva cu monstri. nu sint sigur, asadar, ca ar rezona la Fram. ce parere ai? si eu am nostalgia medelenilor si a adolescentului miop, dar, vorba nu mai stiu cui, nici nostalgia nu mai e ce-a fost.
20 octombrie 2006 la 8:41 am
acuma sa stii ca eu nu m-am gindit neaparat daca respectivilor le-ar si conveni alegerile mele
la fram n-as renunta pt nimic in lume, pt nici un plod, cit ar fi el de simpatic, nu i-as da nimic cu monstri (nici nu stiu sa existe asa ceva in romaneste, o fi da’ nu stiu io)
batrinii strainezilor… poate ca s-au saturat si ei de virsta lor literara, habar n-am, eu sigur o sa recitesc la batrinete si Duiliu Zamfirescu si Adela lui Ibraileanu
20 octombrie 2006 la 9:08 am
heeeeeeeeiiiiiiiiiii!!!!!!, nu sari asa, ca nici eu n-as renunta la fram.
maturisesc ca pentru duiliu zamfirescu n-am avut rabdare, dar adela e si la mine pe lunga lista de recitiri, careia nu i-a venit inca rindul. vreau sa spun ca aproape nici unui titlu de pe lista aia nu i-a venit rindul, si ar cam fi cazul.
20 octombrie 2006 la 9:42 am
asaaaa? bineee! tu ai vrut-o! uite deci ce am recitit eu in ultimii ani:
2006 – doar Jane Goodall, “In umbra omului” (incercat Stiletul, Tinara Garda, Singur pe lume – am dat in mintea copiilor la un moment dat – n-am terminat nici una)
2005 – Vonnegut, Baudelaire, Bulgakov, Borges, Camil Petrescu, Stanislaw Lem
2002, 2003, 2004 / Blaga, Sartre, Anne Frank, Kafka, Arghezi, Minulescu, Ion Barbu, Esenin, Cartarescu, Jules Verne, Sadoveanu, Dostoievski. Mallarme, Rimbaud, William Blake, John Keats. Valery, Eugenio Montale, Bacovia, Vonnegut, Jack London, Francoise Sagan, Alain-Fournier, Stendhal, Klaus Konjetzky, Musil
20 octombrie 2006 la 9:50 am
da, mi-e rusine. anul asta n-am recitit decit oleaca de ian mcewan. nu ca ar fi meritat, da’ voiam sa ma dumiresc mai bine. si m-am dumirit. in rest, ni’ic.
20 octombrie 2006 la 9:57 am
20 octombrie 2006 la 9:58 am
puck, welcome to the club
io de mult cred asta
20 octombrie 2006 la 10:23 am
intrebarea e daca e subtirica doar proza in sine sau si impresia pe care o avem despre ea. mie mi-e rusine ca nu mi-am amintit de adela. si imi pare rau ca n-au intrat in top nici nedelciu, nici agopian, nici horasangian, nici olareanu, nici altii. poate, daca ne-am aduce mai mult aminte de ce avem prin debara, am vedea ca, desi sintem saraci in comparatie cu altii, nu sintem chiar atit de amariti cum ne inchipuim. parerea mea.
20 octombrie 2006 la 10:25 am
ca tot imi adusesem aminte de uitare: mai stie cineva ceva despre paul georgescu (ma rog, nu despre el personal, ca e relativ raposat, ci despre cartile lui)?
20 octombrie 2006 la 12:54 pm
da’ preda ce-are, oameni buni? mie-mi pare la fel de coios ca intaiasi data cand l-am citit. si dupa preda intra si un mateiu’ caragiale…
nujdece m-am revoltat. ma duc pe link sa-mi inscriu optiunile.
20 octombrie 2006 la 1:19 pm
pai, preda n-are nimic. adica, are ce spui tu, da’ cam atit.
iar mateiu n-are apostrof, ca nu-i atit de comun ca sa fie articulat
20 octombrie 2006 la 2:27 pm
mie-mi plac nespus coiosenia si nimicul lui preda. dar ce ne facem cu apostroful? comentariul e scris la cald si coboara direct din stilul oral pe care-l practic si in scris uneori. mi-a scapat, oh, you keeper of the meaningful correctness.
)
20 octombrie 2006 la 2:54 pm
stilul oral? mateiu se pronunta “matei”
cit despre preferintele tale legate de preda, n-am nimic sa-ti reprosez. mi se pare normal ca fiecare sa aprecieze mai mult si mai mult ce nu are.
20 octombrie 2006 la 3:15 pm
tu apreciezi numai ce nu ai? trebuie ca nu te simti prea bine in pielea ta.
si n-ai nici un motiv, dai replici foarte bune.
20 octombrie 2006 la 3:19 pm
nu si “toate panzele sus”?
20 octombrie 2006 la 3:55 pm
Si eu il stiam de Mateiu, oralitate incoace sau incolo si chiar fara apostrof:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Mateiu_Caragiale
luciat: cel putin in cele literare sintem de-o virsta …
20 octombrie 2006 la 3:56 pm
PS: un link mai elocvent
http://www.romanianvoice.com/poezii/biblio/bib_caragialemi.php
20 octombrie 2006 la 4:06 pm
daca un roman, un scriitor nu a intrat in constiinta cititorilor in masa.. e cam de rau, oricare ar fi motivele. nedelciu si mie imi place dar nu i-am citit romanul/ele(?) si mi-as fi dorit sa il nominalizez cacciin optzecisti ne sta nadejdea unei carti scrise coerent si cu rabdare
20 octombrie 2006 la 6:03 pm
@ mia: ai dreptate, mi s-a mai spus ca n-am nici un motiv sa nu ma simt bine in pielea mea. da’ asa e omu’ al dracu’, de obicei: i se face dor de propria piele abia dupa ce e jupuit.
@puck: adica sa nu zicem nimic de unu’ care ne place doar pentru ca nu a intrat in constiinta maselor? nici nu vreau sa-mi inchipui cum citesc masele seara de seara joyce, gide sau musil.
20 octombrie 2006 la 6:17 pm
ca uitasem sa va intreb: voi ati vazut cine sint cei mai cei 10 scriitori romani alesi de “breasla” pentru realitatea tv? sa te crucesti si alta nu. imi pare rau ca nu mai stiu unde am dat peste topul asta (chiar asa) ca sa pun un link.
oricum, printre ei erau geniile patapievici, breban, garbea. nu mircea ivanescu, nu simona popescu, nu agopian. desigur, liiceanu si plesu, ca si ei se cheama ca sint scriitori, nu?
21 octombrie 2006 la 11:26 am
Să fie ei sănătoşi cum s-au ales…mie Gârbea mi se pare fals, asta ca o paranteză. Pentru bătrîneţe, visez să nu mai citesc romane, ci volumele lui Manolescu. Cale lungă…
21 octombrie 2006 la 3:11 pm
fara legatura cu ce e mai sus, ci cu vechiul si abandonatul blog “incipit”:
“Acum, cind cititi cuvintele acestea, cuvinte spuse de fapt pentru o femeie, dar potrivindu-se la fel de bine si pentru mine, sint mort.”
(Stefan Agopian – Tache de catifea)
“Acum sunt un om mort – un cadavru pe fundul unui put”
(Orhan Pamuk – Ma numesc rosu)
22 octombrie 2006 la 11:05 am
subtirica, literatura noastra? eu as fi facut o lista mult mai lunga.
23 octombrie 2006 la 10:49 am
mie nu-mi place preda de nici o culoare, mateiu nu m-a dat pe spate, nu stiu ce-i cu topul de la realitatea, mircea ivanescu + simona popescu + agopian sint de neocolit daca e vb de lit “actuala”, pe blogul incipit ma duc acu sa-l resuscitez, mersi vic
23 octombrie 2006 la 10:52 am
a, si io n-am vrut sa fac un top, cred ca mi-am declinat competenta destul de clar
o lista cu romane misto sigur ar fi mai lunga, da’ nu ma apuc s-o fac, poate peste vreo 10 ani cind o sa fiu cu inima mai impacata ca am citit mai mult
23 octombrie 2006 la 11:14 am
da’ tu nici acu’ n-ai aflat ca, cu cit citesti mai mult, cu atit ti se pare ca ai citit prea putin?