Barbatul adevarat si femeia adevarata
Am citit Esti un animal, Viskovitz, sint pe terminate cu Tom est mort si pe la jumatate din De la bacterii la om. (Mitraliera de lut urmeaza, tot la jumatate am ramas.) Am pierdut ceva timp cautind o lista completa cu lansarile si evenimentele de la tirg (incepe miercuri) – n-am gasit si nu mai suport, sa puna mina cineva sa faca lista asta pina miine cel tirziu, ati auzit?
(Daca exista undeva si nu stiu eu, foarte bine, sa-mi fie rusine.) UPDATE: cine cere, primeste: metropotam a pus mina si-a facut lista. Mersi!
Sint cu mintile cam imprastiate, in concluzie.
Dupa ce s-au certat fetele de zor din cauza lui Breban, m-am gindit sa va dau un citat din Bunavestire (Paralela 45, 2002), poate va inspira la altfel de comentarii.
“O femeie trebuie sa-si gaseasca ea insasi un stapin, un barbat. Abia atunci devine femeie, nu-i asa?! Cele care ramin singuratice sau isi iau cite un sac de asta bine crescut si tandru, sub pretext ca “n-au gasit”, sint niste gioarse, niste infrinte, masculinizate. Foarte bine, fa mofturi, refuza in stinga si in dreapta, imbrinceste, daca e nevoie, daca ai chef! Dar gaseste-ti unul, in patul caruia sa scincesti ca un catelus fara ochi, unul care sa te cirpeasca magnific in dimineata zilei sfinte de Pasti pentru ca ai uitat sa-i calci camasa sa de poplin cu dungulite verzi. Unul care sa-i razbune pe toti, unul care sa te faca sa asuzi numai cind se uita vag la tine, peste marginea ziarului, unul caruia sa-i stergi pantofii, icnind de umilinta, in graba, cu marginea rochiei cind se duce la… simbata sa de pocker, licitatie, preferans. Unde n-are chef de tine. Asta da, feminitate: un stapin. Un stapin in locul lui Dumnezeu, care e ubicuu, nu-i asa! Un interimar al zeului, al lui Jupiter, muieraticul, vulturul, taurul. Amphitrionul, barbatul-interimar, cel cu adevarat barbat, cel ce porunceste, cel ce se face ascultat, cel ce domina, cel ce fecundeaza, cel ce ucide, cel blind dupa victorie, cel tandru cu femeile, cu copiii, cel ce hraneste batrinii. Adevaratul! Si femeia, adevarata, femeia care poarta in ea o femeie, cu adevarat, cea care-l recunoaste si i se supune! Cea care il cauta si il recunoaste, dupa nu stiu ce semn, dupa nu stiu ce miros, cea care lupta pentru el. Perechea ei. Mon homme! Lupul ei. Care o va stapini, care o va tintui gemind la pamint, care o va face femeie, cu adevarat femeie. ” (p. 174)
Mie, din pasajul de mai sus, cel mai mult mi-a placut “Mon homme!” – la p. 316 pe Lelia o apuca ginditul in franceza, tot asa, cu “mon homme”, “mon unique” (imi cer mii de scuze, dar linga paragraful respectiv am scris cu creionul LOOOOL – nu fac aproape niciodata “notatii” de-astea, acolo n-am putut sa ma abtin). O exprimare si mai simpatica e la pagina 305: “ea nu bougeă”. Amanunte, sint de acord.
Ei, ce parere aveti? Vorbind strict despre acest pasaj, nu despre intreaga opera a autorului. Fetelor, v-ati gasit stapinul? Ati devenit femei adevarate? Baieti, sinteti barbati adevarati? Interimari ai lui Jupiter? (Miine jur ca scriu despre Viskovitz
)
Articole (RSS)
Comentarii (RSS)
19 noiembrie 2007 la 1:35 pm
adica, azi ai scris doar despre “esti un animal”.
mamaaa, la ce rafinamente ai ajuns!
19 noiembrie 2007 la 1:36 pm
@ vic – ba nu, la ce interpretari rafinate ajungi tu!
)))))))))))))))))))
19 noiembrie 2007 la 1:43 pm
ei, si mie faza cu mon homme si mon unique mi s-a parut simpa. ca mi-a adus aminte de-un film cu jandarmu’ ala din saint tropez si de “ooh, mon general”
19 noiembrie 2007 la 3:01 pm
mi-e greu sa judec in afara cartii, da’ io zic ca o data, asa de fun, joaca de-a sclava si stapanu’ merge. adica e kinky
‘master (of all masters) i’ve been sooo baaad, spank me.
19 noiembrie 2007 la 3:08 pm
bv vic!!!! cerandu-mi din nou scuze pentru scaparea de la postul anterior, citatul tau parca vine s-o (mai) justifice
imi permit sa citez pe cineva drag mie, care a spus ca “daca armata te face barbat, atunci violul te face femeie…” cam asa si cu prietenul nostru mai sus citat; recunosc, n-am reusit inca sa-l gasesc p-ala care sa ma “carpeasca” in dimineata de Pasti…oare sa fi trait degeaba?!!!!
19 noiembrie 2007 la 3:16 pm
iac-asa isi descopera femeia (era sa zic, din obisnuinta, “omul”, dar dupa aia mi-am amintit ca femeia e femeie, nu om) resurse nebanuite de feminism, citind chestii d-astea.
doaaamnee, da’ ce m-am enervat! ma duc sa-mi iau biciul si ma fac amazoana, gata!
19 noiembrie 2007 la 3:29 pm
pf, domnul e pe dinafara. in dimineata de pasti nu se cirpeste muierea, i se dau suturi in cur. in dimineata de craciun se cirpeste muierea. nimic nu stie domnul breban.
altminteri, vorba lui puck.
19 noiembrie 2007 la 3:30 pm
bre fetelor, n-o mai luati si voi asa, ad literam, ca-i totusi fictiune.
zice de bagat in vena, va scandalizati ca strica tineretu patriei?
sau daca humbert humbert regularizeaza minore sariti in apararea lor? eeeeeeee!!!!
ce, daca ryu murakami ala
19 noiembrie 2007 la 3:51 pm
@vic: ai dreptate, da’ ailalti au talent!!!!
19 noiembrie 2007 la 3:58 pm
@ capricornk13: si tu ai talentometru?
19 noiembrie 2007 la 4:02 pm
Programul de la Gaudeamus e de gasit pe hotnews, si nu pe site-ul tirgului, culmea..
http://www.hotnews.ro/sectiune_61-Saptamana-cartii.htm
http://www.mediafax.ro/main-story/focus-targul-carte-gaudeamus-bogat-anul-acesta-nume-mari-literat.html?5226;1040831
19 noiembrie 2007 la 4:31 pm
@ nor: care site al tirgului?
19 noiembrie 2007 la 4:38 pm
19 noiembrie 2007 la 4:40 pm
programul tirgului e bine-mersi pe saitul tirgului. scrie acolo negru pe alb “programul evenimentelor”
19 noiembrie 2007 la 4:50 pm
ciudat
, da, parca azi-dim nu-l zarisem…
pai site-ul organizatorilor, nu?
http://www.gaudeamus.ro/htmlr/evenimenteg14.htm
19 noiembrie 2007 la 4:50 pm
uram artistilor care isi aleg iluzia asta drept subiect ca in viata urmatoare sa fie fete si sa aiba tatic betiv si porc, sa le pocneasca de sa nu se vada, in timp ce le creste si ocroteste cu drag. obligatia lor de a il iubi totusi o sa se transforme in nevoia de stapan pe masura lui. acesta o sa le dea cu adevarat sens si o sa le faca viata atat de frumoasa si interesanta, demna de o opera literara.
19 noiembrie 2007 la 5:01 pm
@nor: ala. tu vorbeai de altul?
(era si ieri)
gata, ma scuzati de offtopic
19 noiembrie 2007 la 6:19 pm
@ vic – da’ sigur ca e fictiune. si nu ne indignam, decit ne amuzam
si eu nu gasisem programu, mea culpa
19 noiembrie 2007 la 6:21 pm
@lucia t: totuşi, eu nu am apărat nici o clipă misoginismul lui Breban. Vorbeam doar de modalităţi constructive şi distructive de a purta un dialog.
. de sezon.
şi ca să depăşim momentul, am o leapşă nouă.
@uv: mi-ai citit în inimă uv. aferim.
19 noiembrie 2007 la 6:59 pm
@v: asa da, domne, cu suturi in dos mai merge
m-ai prins!
nu mai dau cu barda, gata!
@vic:
19 noiembrie 2007 la 11:25 pm
de unde “furi” atata timp pentru citit???
de unde? de unde?
20 noiembrie 2007 la 6:30 pm
@ lorena – inchei si eu discutia asta, ca intr-adevar a ajuns departe. n-am fost acolo si nu stiu cum a fost dialogul respectiv. gata.
de leapsa o sa ma ocup, ai putina rabdare
@ raul – pai eu ma intreb ce dracu tot frec menta atita in loc sa citesc, ca in ultima vreme asa o leneeeee mi-a fost
21 noiembrie 2007 la 12:12 pm
Ficţiune au ba, pe mine (bărbat&cititor) m-a cam luat cu răcori citind textul lui Breban (bărbat&scriitor).
Şi mi-am adus aminte de o glumiţă pe care am auzit-o din gura unui nene de vreo 40 de ani, destul de bine situat şi nu fără ceva carte. “Ce-i iei lu’ nevastă-ta de 8 Martie?” “Ce să-i iau? Faţa în pumn…” Şi nenea se râdea de numa’, încântat de cât e el de dăştept şi de bărbat. Ptiu, să nu se deoache!
Textul mi-a mai adus aminte de ceva, dar cum ar fi prea lungă discuţia, i-am dedicat o postare aparte aici:
http://budapeshta.blogspot.com/2007/11/breban-femeile-i-sfinii-prinei.html
21 noiembrie 2007 la 1:51 pm
eu vreau sa il vad pe barbatul ala care reguleaza ca un zeu si poarta camasa de poplin cu dungulite verzi. dupa aia poate imi trec reactiile feministe! subscriu la chestia cu amazoana.
21 noiembrie 2007 la 1:56 pm
totusi, cum moasa-sa lu’ uranus reguleaza zeii?
21 noiembrie 2007 la 3:20 pm
@vic: prin ploi de aur (cazul danae) sau transformând femeia în copac (cazul daphne).
21 noiembrie 2007 la 3:39 pm
@ lorena: europa tot copac era?
21 noiembrie 2007 la 3:56 pm
pana la urma, cred ca vic avea dreptate atunci cand zicea ca ar trebui sa vedem fragmentul in context.
Prima reactie care mi-o starneste fragmentul este repulsie si dorinta de a ma certa cu autorul. Stiu si eu? poate chiar asta vrea, poate e vorba de fanteziile unui misogin sau de o femeie ce vrea sa fie dominata.
Imi mai aduce aminte si de fragmente din jurnalul lui Anais Nin. La un moment dat spunea cum nu isi doreste decat sa fie supusa, sa isi ajute amantul X sa publice, sa il ingrijeasca, sa il cocoloseasca; doua pagini mai tarziu, schimba amantul si din nou variatiuni pe tema. Apoi gaseste un amant care ii spune cat de interesanta e si ii uita pe primii doi.
21 noiembrie 2007 la 11:36 pm
probabil diferenta dintre anais nin si nicolae breban (sic!) provine din faptul ca anais a scris “io am chef sa…”, iar breban a scris” femeia trebuie sa…”
21 noiembrie 2007 la 11:38 pm
mi se pare mie sau pe lista de lansari de la polirom nu este rushdie cu versetele lui celebre? someone help, am asteptat-o tot anul!
22 noiembrie 2007 la 12:42 am
@ andreea_none: mai bine sa faca o lansare pentru tine in particular, ca n-as vrea sa fiu prin preajma, la tirg, in caz ca-i vine vreunui ayatolah sa dea cu bombardeaua pe acolo.
22 noiembrie 2007 la 1:12 am
(avind in vedere ca vin cu treburi si base, si iliescu, cre’ ca sepepeul le-a interzis sa-l lanseze
)
22 noiembrie 2007 la 1:19 am
haideti mai ca nu e draq asa de al draq. dar ei asa au anuntat, ca ii fac lansarea acum la gaudeamus, me dezamagita rau pe nasparliii aia de la polirom
22 noiembrie 2007 la 1:40 am
@ andreea_none: aaa, inteleg ca pe tine lansarea te interesa, nu sa citesti cartea. asa mai da, inteleg, ca plasa ca aia cu shalimar nu luasem de mult.
22 noiembrie 2007 la 7:46 am
pai de ce i-ar trebui lansare daca nu vine scriitoru? cumpara cartea direct si gata.
22 noiembrie 2007 la 8:41 am
lindabelinda: “amantul X” sa fie cumva un oarecare ins pe nume Henry Miller? ca saracu’ de mine nu mai stie, de cind n-a mai frecventat-o pe anais-anais… da’ oricum, daca-i asa… bine i-a facut!
22 noiembrie 2007 la 10:37 am
@vic: nu, europa a fost un caz de zoofilie. S-a transformat zeul în taur… pentru a câştiga în masculinitate, probabil.
@v: faină remarca aceea cu “vreau să…” şi “trebuie să…” Ai mare dreptate.
22 noiembrie 2007 la 11:39 am
michael: printre altii si henry miller. si bine i-a facut
.
v: eu nu ii dau dreptate lui breban; doar voiam sa subliniez ca depinde de contextul in care sunt scrise cuvintele respective. Cum am zis, nu l-am citit pe Breban (rusinica, dar asta e!) si deci nu am cum sa il apar. iar diferenta dintre “vreau sa” si “trebuie sa” e intr-adevar uriasa.
22 noiembrie 2007 la 11:58 am
dar remarcati, va rog io frumos, nu doar ‘vreau sa’ versus ‘trebuie sa’, ci si persoana intii versus o categorie. ca pe mine aici ma taie la lingurica.
lindabelinda, sigur ca depinde de context, sigur ca asta e beletristica, nu eseu, sa zicem, dar cele mai ‘citate citate’, folosite de regula ca argumente, sint alea din beletristica.
si tocmai de-aia am vrut sa subliniez diferenta dintre personalizare si categorizare, pentru ca de regula pe aici prin a doua (categorizarea) se nasc acele ‘mari citatate’ carora li se confera valoare de adevar in lumea reala. adica acolo unde scriitorul iese din personaj si incepe sa faca asertiuni… ma-ntelegi…
22 noiembrie 2007 la 1:24 pm
@vic: da exact asta ma interesa sa stii, o lansare eventual si niste bombe puse strategic pe acolo.hai ma cum poti sa imi dai o replica de genul??? referitor la shalimar clovnul, nu imi pot da cu parerea ca inca nu am reusit sa o citesc.
@puck: de cumparat da, urmeaza numai sa si apara!
o zi cat mai buna tuturor!
22 noiembrie 2007 la 2:02 pm
vorba hobbitului, intii ar trebui citit Breban si abia dupa aia vorbit despre “erotism” in opera domniei sale. dar e o conditie destul de greu de indeplinit daca nu esti student si ai de dat un examen. de aia e bine sa existe critici literari care s-au chinuit in scoala citind cu creionul in mina opere complete
– sa ne spuna si noua cum e cu “contextul”.
va recomand articolul Cristinei Ionica din “Romania literara” nr 49 din 2001, “Biciul lui Nietzsche pe femeia lui Breban”
http://www.romlit.ro/www/texte01s/rl49/ese.htm
printre altele, raspunde si la intrebarea despre cum reguleaza zeii: “Imaginaţia erotică a productivului romancier e chiar mai puţin variată decît aceea legată de construcţia de tipuri fizice umane. Există o singură poziţie, cu bărbatul deasupra şi cu femeia înţelegînd că “el e şeful” (varianta Don Juan, cu eroina Cici) – sau, eventual, că el e zeul (varianta Amfitrion).”
distractie placuta
22 noiembrie 2007 la 2:29 pm
citit link-ul de la luciat. Cah!!! rau de tot.
22 noiembrie 2007 la 4:30 pm
Ok, pentru ca azi sunt ca musca in lapte si nu imi gasesc locul (fara legatura cu marele scriitor), vreau sa imi adun gandurile:
)
a) inseamnarea asta m-a convins sa nu il citesc pe Breban
b) din link-urile lucieit (luciatei?) am inteles ca e un barbat misogin, ceea ce nu e de mirare dat fiind misoginismul general al societatii romanesti. Totusi, ar putea fi misogin si “mega-super-scriitor”.
c) mie fragmentul dat de luciat mi s-a parut ironic si … “adevaratul. lupul meu”, “mon homme”… pe bune ca eram convinsa ca face pe undeva misto fie de un oarecare el care ar gandi asa ceva fie de o ea. Practic din cauza asta nu il citesc. Umorul involuntar in literatura nu ma atrage. In fine, fiind o diletanta ce citeste literatura romana contemporana de care aude din bloguri, nu cred ca ii stirbeste parerea mea reputatia lui breban.
d) tare as vrea ca lumea sa nu mai atace persoane, ci “obiectul muncii”. ( Asta e a propos de celalalt fir despre Breban mai mult).
@V: pana la urma, mi se pare ca “marile citate” si “adevaruri” capata aceasta valoare odata cu receptarea lor si spun multe despre cei care le folosesc. Nu cred ca sunt de acord 100% cu “culpabilizarea morala” a scriitorilor. Unul dintre personajele mele preferate spune “Mr Pip is me” – si e vorba de personajul lui Dickens (na! ca si eu folosesc citate ca adevaruri universale
22 noiembrie 2007 la 10:47 pm
@lindabelinda: iar mi-ai dat un citat din familia ‘me myself and i’, cind eu vorbeam de personalizare versus categorie.
23 noiembrie 2007 la 3:57 pm
V: eu am priceput ce vrei tu sa zici cu categoria si personalizarea. Mi se pare cu atat mai accentuata diferenta atunci cand nu faci parte din categoria careia ii dictezi (una e sa fii roman si sa afirmi “romanii sunt fraieri”, faci parte implicit din categoria respectiva; alta e sa fii strain si sa zici acelasi lucru). Doar atat ca mi se pare ca cei care folosesc citate de acest gen spun mai multe despre ei insusi decat despre respectiva categorie/generalizare.
24 noiembrie 2007 la 1:39 am
si cine produce aceste citate in ce categorie intra?
30 noiembrie 2008 la 5:40 pm
Bre, misoginul depinde tot de vointa unei femei de a-l aduce pe lume.
1 decembrie 2008 la 5:16 pm
@ sonia – da, bre, da’ si feminista depinde tot de vointa unui barbat de a… petrece ceva quality time cu mama feministei