Univers rural mestesugit, povesti pe saturate

Bogdan Popescu, Cine adoarme ultimul, Polirom, 2007
(fragment)
Radu Vancu era s-o pateasca, norocul lui ca n-aveam statueta de aia voodoo – sigur i se rupea macar o unghie, deoarece din cauza lui am citit cartea asta si, pe la inceput, cind am dat de un pasaj in care unul curata cocina porcilor, tocmai mincam fericita tiramisu si beam cappuccino – nu-mi permit chiar atit de des prajituri ca sa iert usor actele criminale care-mi saboteaza lacomia. Totusi l-am iertat pe Radu Vancu
Viata la tara
Da, e un roman cu “univers rural”. Foarte greu accept sa citesc de-astea, ca nu-mi place deloc ruralul, mi se face rau numai cind ma gindesc la hrana naturala gen lapte proaspat muls (am incercat o singura data sa beau asa ceva si nu va spun decit ca avea paie prin el, bulbuci suspecti pt mine si un miros… nu suspect, ci sigur de vaca, ceea ce… cu umilinta recunosc ca prefer de departe aromele din cappuccino-ul cel mai plin de E-uri globalizate, cel mai artificial, cel mai chimic, cel mai indepartat de natura si de vaci, so sue me).
Bon, incepusem in paralel asta si Rubik - in Rubik e f frumos, sint cluburi underground, sint oameni cu tastatura-n brate, sint strazi asfaltate, textualitate ergodica
, e urban, confortabil si recognoscibil de catre luciat. Din Rubik mai am vreo 400 de pagini si tocmai am terminat-o pe asta rurala. Nu stiu daca pina la urma Rubik o sa fie desertul aminat, sa vedem. Ce voiam sa spun e ca universul rural al lui BP a reusit sa ma atraga si sa ma retina acolo – unde????? ei bine, intr-un loc numit “Satul cu Sfinti”!!!!! Pe moa, tipa aia care se strimba cind aude de gumari, a ostoi, vadra de vin, iele, daiboj, a chivernisi, meleag, a agrai (oh, Jesus! cum dzeu se foloseste verbul asta? aici e folosit cu “ma agraia”, “l-a agrait” etc.).
Cum de am reusit sa-l citesc? Pai, pentru ca e plin de povesti, anecdote (nu pot sa spun “snoave”, mi se strepezesc dintii), intimplari, crime, sinucideri, batai, puscarii, azile de nebuni, vise stranii, Razboi, oase de mamut, iubiri pe toata gama, de la impreunari animalice la fecioare venerate de departe (fragmentul de pe situl editurii nu contine o scena de sex, amazing! cel care l-a ales o fi fost sanctionat pt scaparea asta?
e sarcina de servici, presupun, sa bagi fragmente erotice la inaintare, chiar daca nu sint foarte-foarte reprezentive pt cartea respectiva).
Complex 6X4
N-a mers chiar pe fast forward. Frina principala e organizarea, destul de rigida si repede saritoare in ochi (n-am citit prefata decit la sfirsit). Sint 6 seturi, fiecare cu 4 tipuri de text, care se succed fara hopuri. Cartea arata asa: I abcd, II abcd, III abcd, IV abcd, V abcd, VI abcd, plus o incheiere care functioneaza ca un epilog. La setul II deja stii la ce sa te astepti si e cam dezamagitor, previzibil, la mintea cocosului.
a) - povestiri la pers. a III-a, cu accent pe fantastic (te prinzi din primele rinduri ale sectiunii ca e cu “fantastic”, dupa cuvinte cheie, eventual cu majuscule: Satul cu Sfinti la p. 13, suflet la p. 39, iarasi Satul cu Sfinti la p. 80, Cel ce Doarme la p. 130, salasul Sfintei la p. 177, Razboi la p. 236 – e vorba de un razboi special, un fel de manifestare folclorica)
b) – scrisori de la Repetentu catre un coleg de facultate (amintiri & povesti – la inceput mi s-au parut inutile si nereusite, o sa explic mai jos)
c) - prelegeri tinute de un prof batrin la scoala in timpul vacantei de vara; pretextul e istoria satului, de fapt contin tot amintiri & povesti, ca si scrisorile de la punctul b)
d) – povestiri la pers. a III-a, realiste (continutul lor e acelasi ca la toate punctele de mai sus, intimplari de prin sat, da’ neinfestate cu celebrul “fantastic”)
Citeva opozitii obisnuite: real/fantastic, scris/oral, pers a III-a / pers.I, povestitor A / povestitor B – si voila un roman 6X4, numit polifonic, complex etc. Hrana pt profesori, analisti si, de ce nu?, bloggeri
Cum spuneam, mie mi s-a parut o organizare stravezie si prea rigida, care risca sa para exagerat de artificiala si “mestesugita”, la limita spre diletantism, ma scuzati de vorba proasta (sper ca pina la sfirsitul insemnarii sa n-o dau pe daiboj, vadra si agrait). Da’ nu-i problema, colcaiala de povesti te face sa te lasi dus cu vorba si sa suporti sacadarea asta.
Popa cu coada de guster
Ce se intimpla in sat? Pe partea realista: o gramada de personaje patesc chestii, satul trece prin comunism si tranzitia de dupa, balta de pe malul Dunarii dispare treptat, odata cu ecosistemul si stilul de viata aferente. Pe partea fantastica: Cel ce Doarme, personaj tinind de legende pagine, viseaza pataniile de mai sus (inevitabila legatura a magicului cu naratologia), deformindu-le, cu cite-un popa care are coada de guster, cite-un animal vorbitor, cite-un drac/inger care-si baga coada/aripile (ingerul isi incurca aripile, la propriu, in sirmele de telegraf sau electricitate, nu mai stiu exact). Repetentu e un tip mai delicat decit altii din sat, venit de la oras si neadaptat la tara, apoi plecat la scoala la oras si, fireste, iar neadaptat, in fine intors in sat sa invete pt un examen si incercind sa inteleaga de ce nu e adaptat nicaieri, sau macar sa-si exprime indoielile, neadaptarile, framintarile sufletesti. Proful e caricatura unui artist neinteles, betivul si ratatul care se da drept “intelectualul satului”, cu toata pompa si caraghioslicul necesare tipului de personaj.
Repetentu si profu fac pereche in final, dupa ce multa vreme mi s-a parut ca unul din ei e inutil si redundant in economia romanului. Simetric, scrisorile nu ajung niciodata la destinatar, iar prelegerile au loc intr-o sala de clasa goala, fara auditoriu. Fiecare cu nebunia lui: Repetentu cu o obsesie sinucigasa, proful cu megalomanie. Prelegerile mi-au placut mult, sint haioase, te fac sa rizi, sint pline de injuraturi la adresa elevilor (ca orice acritura didactica, proful ii face albie de porci). Scrisorile, in schimb, suna cam chinuit. Studentul isi trateaza prietenul de departe cu un ton care intentioneaza sa fie persiflare/tachinare normala, camaradereasca, dar e outdated, nu suna autentic deloc – voila un exemplu: “sa rizi de mine si sa-ti asterni o spoiala de satisfactie cretina pe fata ta de maimutoi imbatrinit in rele sterile”. Mai avea putin si trintea “mii de tunete si fulgere” in loc de, sa zicem, “sa-mi bag picioarele”
Astea sint circoteli ca sa explic de ce nu mi-a lasat deloc impresia de capodopera. Acuma ar trebui sa explic de ce e totusi un roman foarte misto la citit, antrenant si placut. Ce sa mai explic? E plin de povesti savuroase, am zis. Preferata mea e aia cind copiii merg la vinatoare de gugustiuci, cu prastia, intr-o vale salbaticita, in care in mod normal n-au voie. Si, de spaima, incep sa vada ciudatenii, inclusiv pe Balaur, Stapinul Vaii. Cruzimea infantila, omorirea in chinuri a sarmanului gugustiuc, e imediat pedepsita si rascumparata, in felul asta. “Fantasticul” e perfect justificat, copiii vorbesc intre ei firesc, asa cum trebuie, amestecul de mici porcosenii cu marile mistere e superb dozat, incheierea e incintatoare, cu vechiul conac boieresc de mult distrus care apare miraculos in ochii lor, cind au reusit sa evadeze din valea devenita infernala.
Infernal
Cruzimea, de altfel, e pe primul loc, fie cea infantila, fie cea rurala. Eu n-o sa uit niciodata cartea infioratoare a lui Jerzy Kosinski, aia care m-a imbolnavit
Aici nu e chiar asa, din fericire, scenele de groaza sint diseminate, ocupa mai putin spatiu si nu sint teziste, nu vor sa-ti arate cu orice pret salbaticia absoluta a taranilor/copiilor, vor doar sa adauge nuanta asta celorlalte nuante, sa protejeze de la bun inceput romanul de posibilele acuzatii de pasunism, sa reprezinte partea infernala a vietii la tara si a copilariei – in fond, ambele, si copilaria si satul sint origini, blabla (n-am chef sa repet interpretari banalizate). Pentru efect maxim, nu exista nimic moralizator.
Hm, n-o sa evit sa va spun: mor in chinuri groaznice o scroafa (in timpul transportului taranii pun o scindura peste picioarele ei si se aseaza; picioarele se fractureaza si se fac praf, animalul nu e acceptat la abator, agonizeaza ore in sir cu bestiile umane – eu le spun asa, nu autorul! – asezindu-se mereu pe aceeasi scindura; la final e impuscata si ingropata, oamenii n-au curaj sa manince carnea atit de chinuita), mai multi ciini, o pisica si patru pisoi mici (calcati de un camion), o gainusa, gugustiucul, alte pasari, niste caprioare, un cal, niste iepuri – o iapa avorteaza, un veterinar beat taie gresit coarnele unui vitel, din care tisnesc suvoaie de singe. Nu lipsesc serpi zdrobiti, un pui de gaina calcat cu piciorul, omizi strivite cu mina, albine care ataca oameni, lipitori care sint gatite dupa ce sint culese de pe pielea unui copil… curatarea cocinei, de la inceput, e chiar light.
Hai ca nu sint eu chiar asa de simandicoasa cum vi s-o fi parut la inceput, cind ziceam ca “ruralul” nu ma atrage deloc – am si motive, nu credeti? Dpdv artistico-literar e foarte misto tratata cruzimea in cartea asta. Foarte misto si din alte pedeveuri (anti-pasunism, antidot contra oricarui risc de sirop in “copilaria la tara”, trimitere serioasa si reusita la origini
etc. etc.).
Gata, am impresia c-am scris prea mult si mi-e sa nu ma surmenez, doamne fereste (of, am uitat de altă temă centrală, cea a înjurăturilor – citiţi şi-o să vedeţi). Mi-au placut multe povesti si anecdote. Nu toate, dar multe. Cadrul general m-a lasat rece, iar mitologia cu Sfinti, draci, ingeri, Codrul de Miazanoapte si Cel de Doarme… mi-a cam strepezit dintii. Structura e asa si-asa, stilistic are minusuri si plusuri. E, cred, o carte buna, densa, de citit si de placut, nu de disecat si luat la trei pazeste, ca nu rezista prea bine. Cel mai important: se vede ca autorul observa, imagineaza, divagheaza si scrie cu voluptate si cu limbaritza, ceea ce n-are cum sa nu-mi placa! (Pt comparatii cu alti scriitori a se da un google dupa alte cronici. Numele vehiculate sint de la Marquez la Fanus Neagu. Ma omoara orice comparatie a unui autor cit de cit respectabil cu Fanus Neagu! Niciodata n-am fost in stare sa citesc ceva de omul asta!)
Articole (RSS)
Comentarii (RSS)
24 noiembrie 2008 la 6:54 pm
m-a cam suparat descrierea vietii de la tara catre oraseanul naiv si usor de spaimantat, cu fazele alea crude:”na, oraseanule, ca asa e la tara, cu scroafa moarta, etc, asa-i ca te ia cu lesin, prapaditule?”. ma intrebam de ce atata cruzime, o explicatie cu metoda artistica nu mi s-a parut suficienta. parerea mea e ca are tot atatea motive pt asta cat si actionismul vienez:) de chichi si pentru ca e mai barbateste asa.
si am sa te omor si eu cu asemanarea cu fanus neagu, care mie in adolescenta mi-a placut, fiind fata de la dunare:). ar putea fi comparata si cu cartea milionarului su cu iarna barbatilor, dar ar iesi ciufulita rau din comparatia cu astea 2.
dar si mie mi-a facut placere sa o citesc.
24 noiembrie 2008 la 9:22 pm
Mie mi s-a parut viata cea de tara prinsa destul de bine de Rebreanu in “Rascoala”. Treaba cea cu scroafa si scandura mi se pare trasa de par rau de tot, taranii au grija de animale, in special de cele care sunt surse de venit. Poate nu le iubesc la stilul pudel-cu-plovaras-de-lana… dar ia sa ai o curte cu 30-40 de animale de care sa ai grija, sa vedem, te duci sa le pupi in bot pe fiecare in parte, in fiecare zi?
Intre noi fie spus, copiii sunt cruzi indiferent de mediu, la tara au doar mai multe oportunitati sa se desfasoare.
24 noiembrie 2008 la 10:02 pm
@ uv – n-ai dreptate deloc. nu intelegi ce-am zis. cruzimea oamenilor inca apropiati de natura, chiar daca nu duce la chestii ca aia cu scroafa, exista bine mersi, e primu lucru care mi-a sarit in ochi de n ori cind am avut contact cu ruralu. e ieftina treaba cu de chichi si ma enerveaza. si n-ai dreptate nici sa le stingi lumina vecinilor tai
– poftim, ai dreptate aici
fanus neagu e bleah pt mine si a fost vesnic asa.
cu banulescu a si fost comparata, si normal ca iese ciufulita rau
@ laur – a se scuti. taranii isi mai bat si nevestele si copiii, desi evident ca le sint surse de venit, in primu rind, mult inainte sa le fie altceva. e bun si Ion a lu Rebreanu, descrie si ala destul de bine.
si n-are nici o legatura cu pupatu in bot, draga
cu cit e omu mai aproape de natura, cu atit e mai murdar si mai crud – ceea ce nu-l face monstru, da’ asta e adevarul.
25 noiembrie 2008 la 12:00 am
pai de ce nu zici la mine pe blog? imi faci acu lista cu toate chestiile unde nu am avut dreptate in ultimul timp
fereastra e cat peretele, nu e nevoie de lampi ziua ci doar noaptea.
pardon, n-am comentat fara sa inteleg ce ai scris tu, am citit-o si eu. asa e viata la tara, dar devin suspicioasa cand cineva baga atatea faze crude, e usor de obtinut efecte puternice cu ele.
25 noiembrie 2008 la 12:06 am
@ uv – la tine tre sa fiu logata undeva mai intii, parca asa am vazut… si n-am de gind sa-ti fac lista aia, ca ar fi fuoarte lunga
))))))))))))))))) si nici sa ma cert cu tine. plus ca daca ti-as face lista de nedreptati, ar trebui sa-ti fac si lista cu unde ai dreptate
inteleg suspiciunea ta, dar are f mare rost sa fi bagat efectele alea, si am zis in insemnare de ce.
)
(ca e sau nu nevoie de lampi hotaraste fiecare pt el, nu poti sa-i hotarasti tu, de-aia ziceam
25 noiembrie 2008 la 1:11 am
asa cum el a insistat pe efecte, am insistat si eu, dar repet, mi-a placut mult cand am citit cartea, nu vreau ca omul, cautand pe google, sa gaseasca doar comentarii scarbite de la cititorii lui. daca mai scrie o carte eu tot o cumpar.
nu ai dreptate cu lampa dar m-am uitat pe net la un fragment si ai dreptate cu fanus neagu, tre’ sa fi fost mandria locala.
25 noiembrie 2008 la 1:34 am
@ uv – bine, atunci fie ca tine cu lampa
25 noiembrie 2008 la 1:56 pm
Lucia, nu sunt pasunist, dar am copilarit la tara la bunici. Si taranii sunt oameni ca oricare altii, iar bataia de neveste si copii e (cred eu) sub media de cartier muncitoresc. Dupa parerea mea factorul responsabil de abrutizare e saracia, oriunde ar fi ea. Murdarie si cruzime gasesti si intr-o maghernita stil camin de nefamilisti din anii 80.
Apropo, tie iti place Voiculescu? Ca vorbeam recent cu o amica despre realismul fantastic la scriitorii sud-americani, si eu am zis Voiculescu, iar ea a zis ca nu se pune,
25 noiembrie 2008 la 2:01 pm
@ laur – da, stiu ca nu esti pasunist, lasa, ca nu despre asta era vorba
n-am citit deloc proza de voiculescu, asa ca nu stiu
25 noiembrie 2008 la 3:11 pm
Am si eu pisici, acum se pune?
25 noiembrie 2008 la 3:28 pm
laur, cand traiai tu la tara ai vazut iepuri in custi de-alea numai cat ei de mari si intunecate? eu asa am vazut iepurii crescuti la tara. zi-mi ca am vazut o exceptie. mi se par e o dovada de primitivism, nu de saracie.
n-am mai citit demult voiculescu dar tin minte ca imi placea f tare. n-am mai auzit demult vorbindu-se despre el.
25 noiembrie 2008 la 4:02 pm
@uv, tu tre sa mergi la o crescatorie de gaini, din aia industriala, sa vezi acolo dor si jale pe metru patrat
Si mie mi-au placut tare povestirle lui Voiculescu. M-a impresionat mai ales “Ultimul berevoi”, stiu ca dupa ce am citit-o a ramas multa vreme cu mine. Si acu, la aproape 10 ani dupa aia imi aduc inca aminte firul povestii.
25 noiembrie 2008 la 5:41 pm
desi nu am aflat cum e cu iepurii, e si asta un raspuns, primitivi suntem si la tara si la oras.
25 noiembrie 2008 la 6:43 pm
luciat, daca ai fi folclorist/etnolog/antropolog te-as intelege ca ti s-a luat de lumea rurala. Daar asa…?
Esti totusi nedreapta cu lumea asta!
Chiar nu ai bunici/strabunici la tzara (nu tristan
)?
25 noiembrie 2008 la 7:33 pm
La tara la bunicii mei nu se cresteau iepuri, asa ca n-am avut ocazia sa vad. Nu mi se pare insa imposibila povestea. Eu is de parere ca multi dintre noi sunt civilizati pentru ca n-au de ales, si mai putini sunt cei care-s civilizati si cand nu se uita nimeni.
Si cred ca Luciei i s-a luat nu de lumea rurala in sine, ci de lumea rurala in literatura… sau cel putin asa inteleg eu din post.
25 noiembrie 2008 la 7:41 pm
@ laur – cred ca da, de lumea rurala in literatura mi s-a luat… probabil si pt ca m-au chinuit in scoala cu de-astea…
@ klaus – stiu ca sint nedreapta, numai ca e vorba de gustul meu personal, ce sa fac? sa spun ca nu-i asa daca asa e? si nu, n-am avut rude la tara, poate si de aia
oricum, mersi la toata lumea, ma asteptam sa ma faceti harcea-parcea pt ce-am scris
25 noiembrie 2008 la 9:39 pm
mersi din suflet pt recenzie, luciat
nu-mi iau in veci cartea, cu ce ai scris tu o sa raman. o voi recomanda in schimb celor cu tendinte spre pasunism, asa, de
eu am copilarit la sat si am si amintiri rele si amintiri bune, din cate scrii tu in recenzie le-as retrai pe cele rele daca as citi cartea…
Laur & uv: despre iepuri: un vecin de-al meu din Timisoara crestea asa iepuri in curte (in centrul orasului). sinistru. deci ii intalnesti si la oras.
25 noiembrie 2008 la 11:15 pm
bine. bine. inteleg cre`ca
dar cum zice cel din urma scolastic : omul ar fi un animal al obisnuintei – asadar – intrebu-te : da` daielectu` rural nu ti se place
cica ligvistii aia il studiaza penetrabil
deci, pare sa fie vorba de un fel de abrutizare soul-istica cu consecinte colaterale pentru unii altii “nevolnici” participanti
rusu spune de regula : se`la`vi` ! alte tari . alte traditii
26 noiembrie 2008 la 2:03 am
Se pare ca discutia a luat-o pe calea pro sau contra “rural”. E pacat pentru cartea asta. E o carte buna (abia ma abtin sa nu adaug “foarte”), de citit si placut (o citez pe luciat). O carte de analizat si disecat care (aici o contrazic pe luciat) poate ca rezista pentru anumite parti ale gustului pentru literatura (nu neaparat gusturile alea pasuniste sau alea care cauta conexiuni cu F.Neagu sau Banulescu, ci poate pentru alea care sunt atente la slalomul ironic printre modelele literare autohtone sau nu numai, poate pentru alea care observa gustul, dus la extreme, pentru “poveste”, poate pentru alea care sunt atente la metaforele metanarative…, in fine). Nu trebuie sa cumparati cartea. Imprumutati-o de la un prieten sau de la biblioteca si cititi-o. Credeti-o pe luciat. e o carte de placut si poate si ceva pe deasupra.
26 noiembrie 2008 la 1:17 pm
uite-o si pe brigitte bardot
26 noiembrie 2008 la 3:09 pm
@ adinab – hm, eu te inteleg, normal… dar cartea e misto, pt cine poa sa treaca peste…
@ e. – ma intrebi daca-mi place “dialectu” rural? sincer, nu, deloc (daca inteleg ideea)
@ BB – discutia a virat, intr-adevar. ma bucur ca ai inteles ce-am vrut eu sa zic – probabil ca erau doo subecte diferite: o data “ruralu” si o data cartea asta (despre care avem pareri apropiate, dar nu identice, eu ramin la gradul de apreciere din insemnare – fireste, respect parerea ta)
@ vic –
(nu ma gindisem)
27 noiembrie 2008 la 1:23 am
Luciat… O intrebare indiscreta. Radu Vancu ti-a recomandat cartea asta?
27 noiembrie 2008 la 8:59 pm
@ BB – scuze, uitasem sa raspund. nu e deloc indiscreta intrebarea. da, radu vancu mi-a recomandat cartea, intr-un comentariu aici, pe blog
27 noiembrie 2008 la 9:00 pm
uite-aici: http://www.terorista.ro/www/2008/10/08/capodopere/#comment-21513