Shopaholism 21 (plus bilant)
N-apuc sa scriu despre Lanark (am avut niste treburi azi), ramine pe miine. Dar am terminat-o cu shopping-ul pe anul curent, aceasta e ultima lista, acum pot sa fac totalul. Deci, cu tot cu cele de mai jos, am dat pe carti, in 2008, uriasa suma de 2.807 RON, adica mai putin de o mie de euro. Daca vi se pare mult, stati asa
Am cumparat 129 carti, dar din ele n-am citit (inca) decit 51, mai putin de jumatate. (Restul cartilor pe care le-am citit erau ori imprumutate, ori le aveam dinainte.) Era suficient, cu alte cuvinte, sa fi cumparat jumatate dintre aceste carti, adica sa fi cheltuit doar 1.400 RON, cam 116 RON pe luna.
Concluzia acestui studiu de caz (pt cine e interesat, ca nu pt mine am efectuat aceste calcule): cu un milion pe luna poti sa-ti cumperi tot ce apuci sa citesti, in conditiile in care citesti cam in ritmul meu. Precizez ca mincarea pisoiului costa mai mult de atit
Celor care au mai putin timp pt lectura sigur ca le-ar ajunge si mai putini bani, eventual 50 RON pe luna! Hai ca e putin, n-am dreptate? Vedeti ca nu sint (atit de) scumpe cartile?
Gata, lista:
Serban Foarta, Mic tratat de pisicologie
Capote, Alte glasuri, alte incaperi
Herta Muller, Animalul inimii
Adriana Babeti, Ultimul sufleu la Paris
Tolstoi, Hagi Murad
Simona Sora, Regasirea intimitatii
Gilles Leroy, Alabama Song
de Quincey, Razbunatorul
Cauvain, Maximilien Heller
Pierre Bayard, Cine l-a ucis pe Roger Ackroyd?
Tanguy Viel, Perfectiunea absoluta a crimei
Faulkner, Zgomotul si furia
Elizabeth Moon, Viteza intunericului
Liviu Radu, Povestiri fantastice
antologia New Weird
Andrei Codrescu, Casanova in Boemia
Andrei Codrescu, Mesi@
Daniel Mafteiu, Mic tratat de management culinar
Max Blecher, Intimplari in irealitatea imediata. Inimi cicatrizate. Vizuina luminata
Stefan Agopian, Tobit
Simenon, Nebunul de Bergerac
Gheorghe Florescu, Confesiunile unui cafegiu
JMG Le Clezio, Africanul
Articole (RSS)
Comentarii (RSS)
18 decembrie 2008 la 8:50 pm
oho, eu sunt sigura ca am dat mult mai mult pe carti anul asta. si am si citit mai putin. da’ eu sunt nitel bolnava la capitolul asta asa ca nu se pune. si in plus eu n-am pisica, n-am catel (nu aici cu mine), am de hranit doar gura proprie si cam tot ce cheltui e pe carti. nu cred ca e bine dar deocamdata asta e
cert e ca n-am curaj sa fac o suma cum ai facut tu. desi s-ar putea sa nu ma pot abtine si sa incerc
sunt curioasa ce-o sa zici de acest capote
de la ce editura e Blecher?
si apropo de pretul cartilor (am gasit asta in the guardian, intr-un review la o carte de john ashbery): “public toilets have a duty to be accessible, poetry does not”
18 decembrie 2008 la 8:55 pm
interesant studiu si amuzant detaliul cu mancarea pisoiului! cum e posibil????
18 decembrie 2008 la 8:56 pm
Max Blecher
Damn, si eu vreau si nu gasesc pe nicaieri. Raritati.
Am citit de curand ‘Intamplari…’ si am ramas tablou. N-am mai intalnit asa ceva in literatura romana.
18 decembrie 2008 la 10:54 pm
as a cat owner, totally agree..desi mai degraba nu mi’as lua cartzi sau n’as manca decat sa o las pe madamme Nina nemancata!
Alte glasuri, alte incaperi – am o editie preistorica pe care tot nu reushesc sa o termin.
Faulkner a fost lectura obligatorie in facultate, dar nu mi’a placut, Andrei Codrescu in schimb rulez.
Tratatul lui Foarta – disappointing, prea scump si subtzirel, ma asteptam sa aiba mai multe pisicoshenii inside
Good luck cu restul cartilor ramase!
18 decembrie 2008 la 11:45 pm
strang pumnii pentru “Zgomotul si furia”.
vei fi mai buna sau nu vei fi deloc
19 decembrie 2008 la 12:14 am
@ zum – sint sigura ca ai dat mai mult, mai ales ca ti-ai si cumparat din strainezia. dar tu nu te-ai plins ca sint prea scumpe cartile si asta te impiedica
si nici nu downloadezi e-book-uri piratate, si nici nu propovaduiesti exterminarea editurilor
))))))))
si eu sint curioasa de acest capote, ca mie pina acu nu prea mi-a placut autorul si poate cu asta sa ma dreg
@ coreamor – e perfect adevarat, n-am zis doar ca sa fie amuzant. nici nu-i dau pisoiului cea mai ieftina mincare, si asta-i adevarat
@ tuvia – fara discutie! si eu iau mincare pisicii in primu rind, normal ca n-as lua nici un leutz din bugetu ei, doamne fereste! cum s-o las nemincata? se sparie gindu
@ vasgar – din cite stiu io, am mai citit-o o data, demult, in preistoria mea, da’ n-as putea sa jur, nu mai tin minte nimic. sper sa mai fiu umpic si dupa ea, oricum
pt cei interesati
editia asta din Blecher e de la editura Limes din Cluj si e de anu asta. se gaseste la carturesti, eu de acolo am luat-o
19 decembrie 2008 la 12:35 am
Ms de lista. Chiar imi doream asa ceva pt sfarsitul de an.
19 decembrie 2008 la 1:28 am
Faina lista, interesanta idee. Chiar nu m-am gandit pana acuma, dar estimativ (din ce spune sotia/contabil) am dat in jur de 1800 – 2000 de Ron. Putin, dupa mine. Insuficient. N-am luat multe carti pe care le vreau. Dar mai vine si anul urmator, in definitiv.
19 decembrie 2008 la 6:47 am
@ luciat: a, nu, eu muzica ilegala iau da’ carti nu. si nu le consider apsolut, da’ aaapsolut deloc prea scumpe. bine, nici nu umblu dupa editii speciale sau mai stiu io ce (decat cu vreo exceptie, cine stie care-o fi aia). dar, evident, nu as lua de la gura cainelui sau a pisicii, asta niciodata
sa stii ca e posibil sa nu fi dat mai mult decat zici tu, am socotit un pic si mi-am dat seama ca am cumparat o gramada de carti cu sub doi euro bucata. cum o sa fie scump?!
mai intreb o data: la ce editura a aparut Blecher? e o editie noua? uite, p’asta o am ilegala si ma enerveaza de mor, e imposibil de citit. o am asa fiindca varianta cealalta ar fi fost sa o am in germana
19 decembrie 2008 la 6:48 am
ah, pardon, acum am vazut ca ai raspuns cu Blecher
19 decembrie 2008 la 7:31 am
Studiu fals : antologia Gardner Dozois a ajuns la 70 de lei -si am citit-o in 3 zile, in metrou. Inca un SF si depasesc bine 100 de lei …
19 decembrie 2008 la 9:23 am
mie mi-e teama sa-mi fac listele si sa adun…
Unde a aparut AFRICANUL lui Le Clézio?
19 decembrie 2008 la 9:27 am
ha! deja a intrebat lumea de blecher si ai raspuns, mi-e clar c-am sa fac un drum la carturesti asa, sa vina cu adevarat craciunul si pentru mine

ma bucur c-ai facut bilantul cu banii, chiar merita; eu am cumparat mult mai multe carti decat am citit si, gandindu-ma un pic, suma totala este de aproximativ 800 eur; asta in conditiile in care 180 i-am primit cadou sub forma de vouchere pentru carti de la Thalia cand am plecat din Austria; 600… o gluma, mi-e si jena; numai pe pantofi, la un calcul foarte sumar, am dat 1800
pe cadouri pentru cineva drag 5000; pe hainute de copil pentru prietenii mei cam 1000…
19 decembrie 2008 la 11:23 am
Felicitari Teroristo! Sa sti ca ai dreptate: multe carti bune gasesti sub 2 Euro (adica cu 4,9 RON la Humanitas). Tinand cont ca le schimba in fiecare saptamana si printre autorii vizati se gasesc si cate un Andrei Codrescu, Kurt Vonegut, Martin Amis sau altii nu este deloc o idee rea sa ii cumparam. Cei care citesc repede normal ca o sa cumpere multe carti. Apropo, ce ar fi sa faci un sondaj despre viteza de citit: cate pagini pe minut sau cate pagini pe ora citesc oamenii sau pe luna….cum vrei.
Felicitari inca o data pentru ca nu incurajezi deloc pirateria! Un an nou fericit!
19 decembrie 2008 la 12:05 pm
Eu mi-am propus de vreo doi ani sa imi cumpar o carte pe saptamana (scot de aici cartile de la Cotidianul, ca alea vin pachet de la mama), pe care sa o si citesc in saptamana urmatoare. Mai mult sau mai putin mi-a iesit calculul, cu toate ca daca scapam in librarie la ziua de salariu cu siguranta se inmulteau. Oricum, una peste alta cred ca anul asta am dat in jur de 600 de euro pe carti. Pentru ca la un moment dat nu mi-am mai cumparat nimic, constatand un raft de biblioteca cu vreo 80-100 de carti necitite. Deci ideea de “vai…cartile sunt scumpe” e o tampenie. Foarte buna ideea sondajului. Apropo, m-am ales si eu cu pisic de vreo 4 luni. Inca nu am facut un bilant sa vad “cat ma costa”
)
19 decembrie 2008 la 12:42 pm
Multam! Opiniile voastre m-au ajutat in lupta darza pe care o duc zi de zi cu “finantistul” casei!
19 decembrie 2008 la 1:18 pm
Chiar nu mai ştiu cât am dat pe cărţi anul ăsta. Mult, oricum. Cu pisicile ai dreptate, mai ales dacă mai ai şi două, cum am eu.
În altă ordine de idei, iată ce idee de leapşa mi-a venit: ai citit vreo carte care să aibă un asemenea impact asupra ta încât să îţi dea peste cap percepţia asupra realităţii? Nu să îţi schimbe ideile, nu să îţi revoluţioneze gândirea, ci să te facă, pentru un moment, să nu mai ştii pe ce lume eşti, la propriu? Că eu am păţit-o odată şi mor de curiozitate dacă şi altora li s-a întâmplat.
19 decembrie 2008 la 1:59 pm
am facut si eu un calcul de-asta in primele doua luni din 2008 (de fapt am notat toate chestiile pe care am dat bani). extinzand la tot anul imi iese ca am dat cam 3000 de RON pe carti, poate un pic mai mult. deci cam 250 de RON pe luna. nu mi se pare excesiv
si imi place ideea lui xtfire80 cu viteza de citit. si leapsa lui deamingjewel.
19 decembrie 2008 la 3:27 pm
@ ignat andrei – studiul nu e fals, eventual concluziile lui
dar nici alea, vezi ca eu am zis ca e valabil pt cineva care citeste in ritmul meu, ceea ce inseamna cineva care nu citeste mai mult de un SF gros pe luna
)))))) si, daca ai urmari pe un an intreg, poate nici tie nu ti-ar iesi mult mai mult – zic si eu, nu dau cu parul. oricum, ma refeream la carti mainstream, habar n-am cum sta un cititor de SF la capitolul bani cheltuiti
@ hnu – Africanul la Pro Editura si Tipografie – 90 de pagini cu tot cu poze, 15 lei
@ capricorn – ciiiit? 1000 pe hainute de copil? 1800 pe pantofi? hm… stai ca anu asta m-am destrabalat si eu la incaltari, mi-am loat fix doo perechi de papuci sport de vara si doo perechi sport de iarna (ce m-o fi apucat?), in total sa tot fie vreo 300 euro
@ xtfire80 – cu 4,9 la Polirom, nu la Humanitas, nu? si la humanitas ajung carti bune la reduceri, f adevarat. numai din reduceri de la astea doua si poti sa citesti o gramada de carti misto, doar sa le cauti, un pic de atentie si te-ai scos (da’ astia nu publica sf-uri
)
cu viteza de citit – da, mersi, idee buna, o sa raspund mai incolo (pe scurt: eu citesc incet)
@ oana d – nu costa mult pisicu, stai linistita
bafta cu el, sa-ti fie sanatos si sa va intelegeti bine
@ pobby –
sa-ti traiasca finantistul
@ dreamingjewel – am vazut la tine – o sa ma gindesc si raspund
@ adinab – pai nu, 250 nu e mult. si chiar daca ai avea buget mai mic tot te-ai descurca, cred eu
19 decembrie 2008 la 5:26 pm
Daca judecati in procente dintr-un salariu mediu pe economie, probabil rezulta in jur de 20% bani dati pe carti.
sa invete si ea sa aprecieze arta odata si odata. Sunt sigura ca ar pretui gestul meu, caci, deh, dragostea dintre noi n-ar trece prin stomac.
In conditiile astea, e foarte mult. Asta raportat la veniturile romanului mediu.
In sine, de acord cu voi, cartile nu sunt scumpe. Dar, stiti, mi-ar fi putin rusine sa-i spun cuiva care castiga cam 12 milioane pe luna sa dea 2 milioane pe carti. In situatia asta, cartile sunt niste delicatese, un lux.
Cat despre mine, eu as lasa pisica nemancata
19 decembrie 2008 la 5:46 pm
@ nora – cine-a zis de doua milioane? eu de ce-am pus “un milion pe luna” cu bold, italice si underline?
orice ar fi, 50 RON pt carti e f ok, chiar si pt cel care cistiga 12 milioane pe luna – parerea mea. trebuie doar sa fie mai selectiv, sa aleaga mai strict ce-si cumpara si, in rest, prietenii si bibliotecile sa traiasca 
in nici un caz nu sint un lux cartile pt cine cistiga 12 milioane pe luna – lux sint vinul, tutunul, Coca Cola, produsele de machiaj etc. etc.
pe de alta parte, daca e vorba sa lipsesti de mincare o fiinta la care tii, indiferent ca e om sau animal, la dracu’ cu cartile
niciodata, sub nici o forma, cu nici un risc n-as da banii pisoiului pe nici o capodopera, oricit de fenomenala ar fi ea
19 decembrie 2008 la 6:20 pm
eu spusesem de 2 milioane
si eu nu castig mult mai mult de 12 milioane. asta e, fiecare cu viciile sale. si de 2 milioane pe luna imi iau mai multe carti decat citesc.
cat despre ruptul de la gura celor dragi, nici de la a mea nu rup (God forbid!).
20 decembrie 2008 la 2:00 am
Pentru Nora: am citit comentariile curioasa fiind daca va aparea si o observatie de acest tip, referitoare la raportul acestor sume cu salariile obisnuite. As vrea sa subliniez totusi ca aceste 12 milioane nu sunt din pacate cazul cel mai nefericit (sigur, depinde de multi factori, de job, de localitate etc.) fata de alte situatii, unele, cum e si cazul meu, al unor oameni care lucreaza in domeniu…si care ar avea nevoie de carti prin natura meseriei. Din pacate salariul meu ca si al multora din cultura, invatamant, cercetare, mai ales tineri, nu se apropie macar de acest 12, nici de 10 etc. Oricum, calculul lui Luciat e incurajator, atat de multe carti si o suma relativ rezonabila. Iar faptul ca altii (pot) si dau si mai mult pe carti e o veste imbucuratoare. Intr-o tara normala asa ar trebui sa fie…
20 decembrie 2008 la 2:45 am
Nu prea am stat sa calculez cat am dat exact pe carti anul asta, dar nu cred ca mai mult de 2500 lei. Si mi-am luat in jur de 70 de carti (methinks) din care aproape jumate in engleza, gasite la ocazie de prin anticariate de aici sau de prin alte parti. La fel si cele in romana, majoritatea luate on the cheap de prin anticariate, sau daca nu cu reducere de 30% de pe site-ul Polirom. M-am zgarcit ca sa zic asa.
Deci as putea sa zic ca nu mai am nici un fel de datorie karmica.
). Pe urma tragem linie.
O singura data m-am labartat la Antony Frost si mi-am luat vreo 4 carti in engleza, noi, la pret intreg.
Recunosc, spre rusinea mea, ca am si furat o carte (Angels and Insects de A.S Byatt). Era in biblioteca apartamentului pe care l-am inchiriat cat am fost o saptamana la Paris si cum nu o terminasem la plecare am bagat-o pur si simplu in geanta. De abia la aeroport mi-am dat seama ca imi uitasem in apartament un Kafka in editie bpt
De citit nu am citit cat mi-am dorit, undeva pe la vreo 50 de carti, as estima. Am numarat insa cartile din bilbioteca mea pe care le-am citit si nu-s mai mult de 15, restul de la prieteni si biblioteci mai mici sau mai mari.
Sper sa fie deschis luni la Frost sa-mi iau Lanarkul (si poate poate inca doua carti de Gray si inca ceva
Sa dai de veste cand te apuci de Faulkner, tocmai am recitit in noiembrie The Sound and the Fury si am avut mai multe revelatii.
Capote-le acela ce vi l-ati luat e nice si el.
20 decembrie 2008 la 12:21 pm
@ adinab – mda, e totusi greu sa rupi doua milioane din 12, dar, vorba ta, daca e viciu atunci merita
@ jamie – eu asta voiam sa spun, de fapt, ca nu e vorba de sume mari, nu te costa mult sa cumperi cartile pe care chiar le citesti. nu voiam sa bat lumea la cap sa dea bani pe carti orice-ar fi, nu sint absurda
@ meropi – si eu ma zgircesc, cum spui tu
pindesc reduceri si uneori ma abtin sa-mi iau ce vreau, mai ales cind bunul simt imi spune ca oricum n-o sa citesc vreun tom sau altul
20 decembrie 2008 la 5:04 pm
@Jamie: imi vine sa plang cand vad ce scrii tu acolo; serios, este absolut incredibil sa traiesti asa
injura-ma, fa-ma capitalista imputita si salbatica, dar eu cred c-ar trebui sa incerci sa faci (si) altceva pentru a trai mai bine; nu cred ca este posibil sa te bucuri de o carte cand nu-ti raman bani de mancare dupa ce platesti intretinerea, telefonul si electricitatea… ca sa nu mai vorbim ca, daca esti fata, ai nevoie de un minimum de cosmetice ca sa-ti pastrezi respectul fata de tine… 
@luciat: da, cel putin 1000 pe hainute de copil! pai numai weekendul trecut la viena am cumparat de 200…
21 decembrie 2008 la 6:28 pm
@Luciat,
La mulţi ani şi la mai mulţi bani, mai ales că ai ales să-i investeşti bine, e ca-n reclama aia la C.E.C., mîine ei vor scoate pui!
Crăciun fericit!
Şi să sperăm că vor fi multe cărţi frumoase la anul, ca să ai în ce să investeşti, mai ales că vine crizzzzzzzzzzza…
21 decembrie 2008 la 6:33 pm
Poate nu mi-ar iesi mai mult ca medie pe an… pentru ca nu am… dar – daca as avea un sponsor / mecena … etc..
21 decembrie 2008 la 9:36 pm
@ capricorn – adica ce sa faca jamie? sa se angajeze vinzatoare ca sa-i creasca respectu de sine? sau sa se apuce de invatat, de ex., marketing ca sa se faca marketerita, renuntind la ce a invatat deja?
@ poiana lui mayuma – vai, dar mersi, dar nu ma mai sperrria cu crizzzzzzza asta, ca o sa-ncep sa am cosmaruri. craciun fericit si tie!
22 decembrie 2008 la 12:16 am
Pana la urma lucrurile se reduc, in cazul meu cel putin, la optiunea pentru un anumit domeniu, de a nu “dezerta” de la pasiunea pentru cultura, in care am investit foarte multi ani de studiu si nu de faptul ca n-as putea face altceva… Ca aici intervine paradoxul acela privind cumpararea cartilor, e o alta problema. Asta nu inseamna insa ca nu le citesc ori ca m-as plange in vreun fel de o viata lipsita de cele elementare. Nu asta am vrut sa spun, vorbeam doar de o scara de valori inversata, de o realitate anormala…
22 decembrie 2008 la 8:24 am
Jamie, cunosc prea bine “in cazul meu cel putin, la optiunea pentru un anumit domeniu, de a nu “dezerta” de la pasiunea pentru cultura, in care am investit foarte multi ani de studiu si nu de faptul ca n-as putea face altceva…”
Pffff, incerc sa imi repet asta in fiecare zi, dar zau ca de la un timp incepe sa scada puterea incantatiei. Si din pacate nu (doar) din cauza banilor. Si am senzatia ca anul asta va fi anul de cotitura.
On- mi-am facut si eu bilantul pe anul asta. A dat in jur de 15 milioane si m-am crucit si cu mainile de la picioare. Aflandu-ma in stare de soc si suferind de cecitate cognitiva, am mai facut doua comenzi de-atunci, una la Nemira si una la un anticariat. Iar aseara am castigat o licitatie pe okazii pentru cele 4 volume “Vicontele de Bragelone”. Chiar NU-mi pot explica de ce am mai cumparat carti, cand nici macar prada de la Gaudeamus nu am dat-o gata, cand colectia cotidianului sta insirata si plange, ca sa nu mai pun la socoteala alti autori grei, pe care i-am ignorat pana acum.
Aaaa da, si sub pretextul ca ma duc la cumparaturi de cadouri, am mai strecurat o carte de la Humanitas in plasa. Aici n-am putut sa rezist, titlul era mult prea fain: “Toate familiile sunt psihotice”.
22 decembrie 2008 la 12:56 pm
M-am văietat si eu pe tema asta, deși nu am calculat exact

E crunt cu editiile rare, in rest mă descurc. Noroc si cu cadourile
Când stie lumea că esti ”cititor de cărți bune”… mai vin și singure cărțile spre tine ……..
22 decembrie 2008 la 3:47 pm
@feeria, e normal ce ti se intampla! e compulsiv, e o pofta de a le avea care se poate compara probabil cu ce simt mancaciosii cand aterizeaza la raionul cu prajituri sau branzeturi! e mai tare decat tine.
offf ce profund vorbesc azi!!!